Kalle Isotalo

Orpon hitsaamisen suunnittelutarpeiden esiselvittelykomitea

Ensimmäisestä maailmansodasta puhuttiin kaikki sodat lopettavana sotana. Kunta/sote –suossaan kyntävä hallitus taas julkaisi eilen historiallisen fantastisen himmeliverkon kaikkien himmeleiden lopettamiseksi. Pääministeri Kataisen mukaan kaikki ovat tehneet taas aivan erityiset kiitokset ansaitsevaa työtä.

Opposition piti tietysti viranpuolesta haukkua kuvio. Kokeneen kunnanjohtajan ja entisen kuntaministeri Tapani Töllin kasvoista kuitenkin näkyi totuus. Töllillä oli vaikeuksia pidätellä naurua (ja näyttää vakavan huolestuneelta) uudistuksen julkaisun jälkeen. Niin taattua Kataisen hallituksen sisällötöntä höttöä raportti taas oli.

Orpon työryhmää kutsuttiin hitsausryhmäksi, jonka piti ratkoa käytännöllisiä kysymyksiä kädet savessa. Oikeasti kyse oli korkeintaan hitsaamisen suunnittelutarpeiden esiselvittelykomiteasta. Siis ryhmästä, joka yleisellä tasolla pohdiskeli, millaiset kohdat saattavat tarvita hitsaamista. Käytännössä tämä on paperina sitä laatutasoa, jonka pätevä hallitus olisi hallitusneuvotteluiden tuloksena antanut virkamiehille poliittisen tahdon kuvaavana taustamuistiona, jonka pohjalta käytännön valmistelu olisi ehkä voitu aloittaa. Tuohon paperiin pitäisi normaalin poliitikon yleissivistyksen riittää. Siis sillä edellytyksellä, että oikeasti kannattaa tällaista sekametelisoppaa.  Kataisen hallitus on päässyt tälle tasolle kahden vuoden koheltamisen, kasan työryhmiä ja usean kuntakierroksen jälkeen. Fantastista!

Käytännössä kaikki vaikeat asiat on siirretty jatkovalmistelussa selvitettäväksi. Seuraavassa otteita raportista:

”Vastuukuntamallin sekä myös kuntayhtymämallin suhde perustuslakiin, erityisesti äänivallan määräytyminen, edellyttää huolellista perustuslainmukaisuuden arviointia.”, ” Rahoitusmallin yksityiskohdat määritellään jatkovalmistelussa.”, ” Metropolialueella lähtökohtana on yleissäännön mukaisesti sote-alueen muodostaminen siten, että vastuukuntana on vähintään noin 50 000 asukkaan kunta. Muodostuvan kuntarakenteen pohjalta määritellään erikseen kuntien kanssa käytävien neuvottelujen pohjalta se, miten sote-alueet muodostetaan niin että ne ovat sekä sosiaali- ja terveydenhuollon toteuttamisen että yhdyskuntarakenteen kannalta tarkoituksenmukaisia kokonaisuuksia.”, ”Sairaanhoitopiirien kuntayhtymien perussopimuksissa on määräykset siitä, miten kuntayhtymän purkautuessa tulee toimia.”(aika usein niissä vain on jako peruspääoman suhteissa, lisäys KI), Keskeinen osa tällaisen ervan toimintaa olisi siihen kuuluvien sote-alueiden toiminnan koordinaatio ja ohjaus sekä näihin liittyvät tukitoiminnot. Mallin jatkovalmistelussa ervan tehtävät täsmennetään.”, ” Yliopistollisten sairaaloiden omistuksen ja hallinnan siirtoon liittyvät järjestelyt selvitetään uudistuksen jatkovalmistelun yhteydessä tarkemmin.” ja ” Tarkoituksenmukaiset ja kantokyvyltään riittävän vahvat perustason alueet ja sote-alueet määritellään laissa olevien kriteerien ja valtuutuksen perusteella valtioneuvoston asetuksella. Asetus annetaan vuoden 2015 aikana.”

Käytännössä hallitus siis haluaa himmelien sekamelskan, jonka jäseneksi on pakollista pysyvästi tulla ja joka järjestää jonkinlaisella vastuukunnan sisään leivotulla kuntayhtymällä (jota ei saa kutsua kuntayhtymäksi) palveluita. Lisäksi hallitus aivan ehdottomasti vastustaa sairaanhoitopiirejä. Kaikki ne kysymykset, joita itse esimerkiksi taannoin ihmettelin, on taas iloisesti unohdettu tai siirretty myöhempään selvittelyyn.

Itse olen tämän hallituskauden aikana monesti hiljentynyt ihmettelemään yhtä perimmäistä kysymystä: Kuinkahan yleisluontoinen, vaillinainen ja epäselvä pitäisi jonkin raportin olla, että Pääministeri Katainen ei kehtaisi mennä telkkariin väittämään, että kovan työn jälkeen on saatu erinomainen vastuullinen päätös, jonka pohjalta muiden on helppo edetä?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Mika Samuel Kiekkijev

Minä jo luulin olevani ainoa, jonka mielestä hallituksen tekemä "fantastinen päätös" ei sisältänyt yhtään mitään päätöstä, mutta samoilla linjoilla on sentään joku muukin.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Orpon työryhmän esitys noudatti aika pitkälle Kuntaliiton näkemyksiä
http://www.kunnat.net/fi/Kuntaliitto/media/tiedott...

Mitä tulee ex-kuntaministeri Tölliin, niin

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/talous/kuntaminist...

Kepun keskeisesti valmisteleman paraslain tavoitteet on nykyinen hallitus ottanut myös kriteeriksi
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20070169

"Lain tavoitteena on elinvoimainen ja toimintakykyinen sekä eheä kuntarakenne. Lisäksi lain tavoitteena on varmistaa koko maassa laadukkaat ja asukkaiden saatavilla olevat palvelut. Palvelurakenteen on oltava kattava ja taloudellinen ja sen on mahdollistettava voimavarojen tehokas käyttö."

Käyttäjän kalleisotalo kuva
Kalle Isotalo

Ei kai kukaan kiistä kuntatalouden vaikeuksia. Ja tietysti vaikeudet kasvavat aina, kun valtionosuuksia leikataan, mutta velvoitteet säilyvät ennallaan tai kasvavat.

Eikä kukaan vastusta tehokkuutta tai toimivia palveluita.

Olennainen kysymys on, parantaako tämä ratkaisu yhtään mitään. Ensiksi pitäisi saada vastaukset kaikkiin noihin kysymyksiin, jotka taas lykättiin lisäselvittelyyn. Miten kukaan voi mitään laskea tai selvittää, kun ei ole mitään konkretiaa, mihin perustaa laskelmia.

Kaikki vastuukuntamallin juridiset rakenteet, päätösvallat, rahoitusvastuun määräytymisperusteet, valtionosuusmallit, eri himmeleiden väliset rakenteet jne...

Hyvän pintaraapaisunhan Prättälä kirjoitti kuntalehteenkin.

http://www.kuntalehti.fi/Pdfarkisto/KL-1304.pdf

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Kunta- ja palvelurakennemuutosta on vietävä vaiheittain eteenpäin ja niinhän uudistus eteneekin.

"Kaikki vastuukuntamallin juridiset rakenteet, päätösvallat, rahoitusvastuun määräytymisperusteet, valtionosuusmallit, eri himmeleiden väliset rakenteet jne...2

Ei kai hallitus voi noissa rikkoa perustuslakia, kun nyt valinnat ja päätökset ovat kunnilla. Siitä ne selviävät sitten aikanaan. Eduskunnassa on nyt kuntarakennelakiesitys ja puolen vuoden kuluttua/vuoden vaihteessa myös sote -laki.

Kuntauudistuksen keskeisiä elementtejä ovat kuntarakennelaki, kuntien valtionosuus- ja rahoitusjärjestelmän uudistus, kuntalain kokonaisuudistus, sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaki ja kuntien tehtävien arviointi.

Käyttäjän kalleisotalo kuva
Kalle Isotalo Vastaus kommenttiin #4

Mistä lähtien vastuukuntamallin juridiset rakenteet, rahoitusvastuun määräytymisperusteet, kuntayhtymien, joihin on lain mukaan pakko kuulua, rakenteet ja valtionosuusmallit eivät ole kuuluneet eduskunnalle?

Jos on pakko kuulua johonkin, pakko purkaa sairaanhoitopiirit siirtäen omaisuus jonnekin, tarkoitus antaa asetus pysyvistä ja sitovista sote-alueista, pakko ostaa palvelut osittain jostain ja osittain taas jostain muualta, tarkoitus säätää rahoituksen perusteet uusiksi ja monta muutakin muutosta tehdä, niin kyllä siinä juuri konkreettisia lakiesityksiä tarvitaan. Jossain vaiheessa on siirryttävä näistä mitäänsanomattomista linjapapereista konkreettiseen lainsäädäntöön. Kuntien kaikissa yhteistyö- liitosneuvotteluissa pitäisi olla kattavasti pohjalainsäädäntö tiedossa. Muutoin kaikki ratkaisut voivat osoittautua ihan huonoiksi, jos lopullinen lainsäädäntö ennakoidaan väärin. Ja nyt siihen on erityisen suuri riski, kun on suuri mahdollisuus, että perustuslakivaliokunta oleellisella tavalla muokkaa valmiitakin lakiluonnoksia niistä konkreettisista yksityiskohdista, sikäli kuin mitään konkreettista koskaan tehdäänkään.

Itse veikkaan, että tässä tulee seuraavat vaalit vastaan, prosessi vesittyy suutariksi ja seuraava hallitus aloittaa taas alusta tämän prosessin.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen Vastaus kommenttiin #5

Taisin tuossa sanoa, mikä lainsäädäntö on eduskunnan edessä päätettävänä.

Kuntauudistuksen keskeisiä elementtejä ovat kuntarakennelaki, kuntien valtionosuus- ja rahoitusjärjestelmän uudistus, kuntalain kokonaisuudistus, sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaki ja kuntien tehtävien arviointi.

Toimituksen poiminnat