Kalle Isotalo

Mikä on opposition vaihtoehto?

Suomalaisessa politiikassa on aina ollut tapana kysellä opposition vaihtoehtoa. Hallituspuolueiden mielestä yksityiskohtaisen opposition vaihtoehdon puuttuminen jotenkin osoittaisi, että hallitus hoitaa asioita hyvin tai ainakin paremmin kuin oppositio olisi hoitanut. Minusta se on aina ollut kohtuutonta. Tällä vaalikaudella keskustelu on kuitenkin ollut erityisen irvokasta. Oppositiota on hallituksen toimesta kritisoitu omien kattavien vaihtoehtojen puutteista tai jonkin yksityiskohdan huomiotta jättämisestä. Tämän hallituksen toimesta tällainen kritiikki on lähinnä naurettavaa.

 

Maata hallitsee hallitus, joka on tehnyt liukuhihnalta linjauksia, joissa ei ole otettu huomioon mitään yksityiskohtia ja joita on jatkuvasti jouduttu peruuttamaan toteuttamiskelvottomina. Esimerkkejä ei ole vaikea hakea. Ilmeisin tietysti on kuntauudistus, jossa on vaikea hahmottaa, miten sen olisi voinut huonommin valmistella. Pari vuotta piirreltiin karttoja tekemättä mitään kunnollista lainvalmistelua, unohdettiin perustuslaki, kuntien valtionosuusjärjestelmä ja se, että kuntia uudistettaessa pitäisi jotenkin ottaa huomioon kuntien keskeisimmät tehtävät, kuten sosiaali- ja terveydenhuolto tai maankäyttö. Nythän hallitus on seuraavaksi päättänyt karsia kuntien tehtäviä miljardilla, muttei vielä ole mitään tietoa karsittavista tehtävistä. Tässä kohdassa pääministerikin joutui eduskunnassa pyytämään keskustalta apua hengessä: ”Kun te nyt tajuatte jotain näistä kunnista, niin ottaisimme mielellään ideoita siitä, mistä voisi säästää miljardin.”

 

Osinkoverouudistus ilmentää hallituksen oman päätöksenteon yksityiskohtaisuutta. Kun kehysriihessä esiteltiin hallituksen verouudistusta, hehkutettiin kahta keskeistä asiaa, jotka hallitus oli halunnut korjata. Kevennetysti verotettujen osinkojen verovelvolliskohtaiset katot ja ansiotulo-osingot. Nämä olivat hallituksen mielestä verojärjestelmän pahoja ongelmia. Päätöksenteon jälkeen hallitus median paineen johdosta päätti vähän perehtyä asiaan, josta oli juuri päättänyt. Tämän jälkeen hallitus totesi, että molemmat hallituksen keskeiset linjaukset olivat tyhmiä. Molemmat kehysriihessä kehutut päätökset peruutettiin toteuttamiskelvottomina. Hauska kuriositeetti oli, että Katainenkin kehysriihen jälkeen kehuskeli perehtyneensä verotuksen uudistamistarpeisiin tarkasti parin edellisen vuoden ajan ja ihmetteli, jos Arhinmäki ei näin ollut tehnyt.

 

Kun hallitus itse harjoittaa tällaista valmistelua, on melkoista populismia vaatia oppositiolta jotenkin kattavia ja yksityiskohtaisesti mietittyjä vaihtoehtoja. Hallituksella kuitenkin on käytettävissään kaikkien ministeriöiden virkamiehet ja historiallisen suuri armeija erityisavustajia ja valtiosihteereitä. Juuri hallituksen tulisi kyetä esittämään vaihtoehtoja, joissa nyt olisi niitä yksityiskohtiakin mietitty.

 

Opposition roolissa olennaisinta olisi se, että oppositiosta pystyttäisiin osoittamaan sellaista suhteellisuudentajua, harkintakykyä, kokonaisuuksien hahmottamista ja johtajuutta, joiden pohjalta voi perustellusti uskoa, että saadessaan käyttöön hallitukselle kuuluvan valmistelukoneiston oppositio kykenisi harjoittamaan parempaa politiikkaa kuin nykyinen hallitus. Tästähän se keskustan kannatuksen kasvukin johtuu. Kansalaiset uskovat, että Sipilä olisi yrityselämän kasvattina tottunut siihen, että asioihin, joista aikoo tehdä päätöksiä, tulisi vähän perehtyä.

 

Yksityiskohtaisia vaihtoehtoja ei kuitenkaan oppositiolta voi vaatia samalla tarkkuusasteella kuin hallitukselta. Jos voisi, niin talouden sopeuttamiselle olisi ainakin helppo aloituskohde. Kaikki ministeriöiden valmistelevat virkamiehet ja hallituksen poliittiset avustajat pitäisi irtisanoa. Hehän olisivat silloin puhtaissa tarpeettomissa suojatyöpaikoissa, koska pelkillä hallituspuolueiden kansanedustajilla tulisi olla kyky tehdä kattavat ja yksityiskohtaiset lainvalmistelut.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Olet oikeassa. Oppositioon vetoaminen paljastaa vain hallituksen epätoivon. Vaihtoehtoja tulee miettiä vasta sen jälkeen, kun hallitus on jättänyt eronpyyntönsä.

Reijo Tossavainen

Oppositio tarjosi ja suorastaan vaati mahdollisuutta vaikuttaa kunta- ja soteuudistuksen valmisteluun. Se ylimielisesti tyrmättiin.

Nyt kun hommasta on tullut kunta- ja sotesekoilu, niin nyt näyttäisi apu kelpaavan. Tuon avun taka-ajatuksena on hallituksen kasvojen pelastaminen.

Seuraava Soinin-Sipilän hallitus saa tehtäväkseen hoitaa kunta- ja soteuudistus laaja-alaisena yhteistyönä maaliin.

Toimituksen poiminnat