*

Kalle Isotalo

Hallituksen epärealistinen mielikuvapopulismi

Perussuomalaisten nousun jälkeen on yhä enemmän puhuttu populismista. Ja sen vastakohtana on ikään kuin vastuunkantaminen. Vastuunkanto on ymmärretty siten, että vastuullista on vaalien alla puhua yhtä saadakseen ääniä ja vaalien jälkeen sitten harjoittaa toisenlaista politiikkaa. Siis jättää vaalipuheet vaalipuheiksi. Hyvänä esimerkkinä esimerkiksi kokoomuksen taannoinen tasa-arvotupo, Urpilaisen takuudet, Stubbin ”pölhöpopulismia väittää, että Portugalin jälkeen tarvitaan tukipaketteja” tai hallituksen kuntavaalien alla tekemät lupaukset, ettei tavoitella pakkoliitoksia.

Hyvässä poliittisessa järjestelmässä olisi ennen vaaleja blokit, jotka ilmoittaisivat, mitä valtaan päästessään ihan oikeasti aikovat tehdä ja sitten joutuisivat vaalien jälkeen tekemään sen. Suomessa systeemi ei toimi niin. Klassinen kuvio on, että oppositiopuolue haastaa johtavan hallituspuolueen, pyrkii esittämään itsensä vaihtoehtona, polarisoi keskustelun ja muodostaa vaalien jälkeen yhteishallituksen sen puolueen kanssa, jolle muka oli vaalien alla vaihtoehto. Tämä kaikki on Suomessa vanhaa perinnettä.

Kataisen hallitus on kuitenkin vienyt populismilla hallitsemisen aivan uusiin ulottuvuuksiin. Se kertoo kantavansa vastuuta ja tunnustavansa tosiasiat ja moittii oppositiota konkreettisten vaihtoehtojen puutteesta. Samaan aikaan se haluaa itse toimia mielikuvien tasolla ja välttelee kaikin keinoin konkretiaa ja tunnustaa tosiasiat vasta, kun kaikki muut vaihtoehdot on käytetty.

Kuntauudistuksessa ei alkuun millään meinattu hyväksyä sitä, että kunnallisella itsehallinnolla on joku merkitys perustuslaissa, sote-pitäisi ottaa huomioon, rahoitusmallin olevan tärkeä osa päätöksentekoa eikä juuri mitään muutakaan konkretiaa. Sen sijaan kaikkea perusteltiin kirjavalla mielikuvahuuhaalla: Kyläkoululla, jossain syrjäkylällä. Hokemalla jostain vahvasta ja elinvoimaisesta peruskunnasta, joka syntyy yhdistämällä kasa heikkoja. Yksi huippuhokema oli alkuvaalikaudesta hallintohimmeli, joka oli kaiken pahan alku ja juuri. Niitä hallitus kovasti vastusti. Tämä loppui, kun Orpon työryhmä ilmoitti haluavansa rakentaa terveydenhuoltoon lakisääteisen emähimmelin. Ei enää oikein kehdattu sanoa himmeleitä turhiksi. Kovasti hallitus on kuitenkin kaikkia tosiasioita yrittänyt vastustaa. Väännettiin väkisin kuntarakennelaki, jossa edellytetään kuntia tekemään selvityksiä kuntaliitoksista, jotka eivät voi perustua tietoon. Orpon malli yritettiin vielä perustuslakivaliokuntaankin esitellä jonain ratkaisuna johonkin. Nyt muutaman kuukauden jälkeen yhä laajemmin on todettu malli kuolleena syntyneeksi ajatukseksi.

Hallitus on vimmaisesti jakanut tyhjiä ja yleisluontoisia hokemia. Esimerkiksi: ”Vaikeita päätöksiä on tehtävä, koska tekemättä jättäminen on päätös.”, ”Kaikki työ on arvokasta.”, ”Työn on itseisarvo.”, ”Yhteiskunnan on oltava reilu.” ja niin edelleen. Yleisluontoisia hokemia, joita harva vastustaa on riittänyt monessa muodossa ja kaikenlaisilla ylisanoilla kuorrutettuna. Seuraavaksi varmaan hallitus julistaa, että se pyrkii tekemään hyvää politiikkaa, koska huonon politiikan tekeminen ei olisi vastuullista ja Suomen edun mukaista. Mitkään tällaiset lastentarhatason hokemat eivät tietenkään kerro mitään siitä, miten hallitus hoitaa päätehtäväänsä, eli valmistelee lakeja eduskunnan säädettäväksi.  Vero-, kunta-, sote- ja monet muut sähellykset ovat tietysti tuttua kauraa. Hallitusohjelmia laadittiin täysin jalat ilmassa yltiöoptimistiksiksi jne… Mikään ei kuitenkaan tunnu muuttuvan.

Hallitus esimerkiksi viestii, että kuntakenttä on jotenkin odottamattomasti ”ajautunut” syviin talousvaikeuksiin. Tässä tietysti valehdellaan. Talouskriisi on heikentänyt julkistaloutta yleisesti ottaen. Valtio kuitenkin on lisännyt kuntien tehtäviä ja vähentänyt valtionosuuksia. Ei silloin ole kysymys mistään ajautumisesta, vaan siitä, että julkistalouden alijäämää tietoisesti siirretään valtion budjetista kuntiin. Ei se tietenkään minään yllätyksenä tule. Se vähän yllättää, ettei mikään media näihin puheisiin puutu.  

Nyt valtio päätti tehdä rakenneuudistuksia ja poistaa kunnilta tehtäviä miljardilla. Minä ainakin kuvittelin, että nyt oli vähintään puolesta joku poliittinen sopimus jo olemassa. Tällaiset säästöt kuitenkin ovat aina ikäviä. Yhä enemmän vaikuttaa siltä, että mistään konkreettisesta ei ole taaskaan sovittu mitään. Ministeriöön, kuntaliittoon ja ties minne lähetellään toivelistoja poistettavista tehtävistä. Aivan yleisellä tasolla sanotaan, että päätökset saattavat olla kovia. Silti ei olla yhtään valmiita sanomaan kenellekään, että kenenkään asema tulee huonontumaan. Kunnan menot ovat pääasiassa henkilöstömenoja. Rakentaminen, energia ja moni muu asia joudutaan kuntiin ostamaan markkinoilla muodostuvalla hinnalla. Pääasiassa säästöjen on löydyttävä kuntien palkkakuluista. Käytännössä tämä tarkoittaa tuhansia työntekijöitä vähemmän.

Kun tarkoitus on huonontaa palveluiden laatua ja lisätä asiakkaiden omia kustannuksia, on aika outoa, että hallitus jotenkin edellyttää, että opetusministeriö jotenkin julkisesti toisi teilattavaksi listan heikennyksiä kouluihin tai STM terveydenhoitoon. Eivät tietenkään tuo. Hallituksen pitäisi viestiä, paljonko on poliittinen tahto kultakin sektorilta leikata ja pyytää selvitykset hiljaisesti. Sitten pitäisi tehdä valintoja ja hallituksen seistä niiden takana. Sitä se vastuunkanto olisi. Jos jotain virkamieslistoja palveluiden heikennyksistä tuotaisiin julkisuuteen, niin mikään sanomalehti ei riittäisi julkaisemaan kaikkia irtisanoutumisia ja hallituksen sisäisiä syyttelyitä, joita siitä seuraisi.

Nykyinen hallituksen touhu on lähinnä populistista mielikuvanyrkkeilyä, jossa rummutellaan suuria tavoitteita ja arvoja ja julkisesti sitoudutaan kaikkeen mahdolliseen suurpiirteiseen puutteellisesti valmisteltuun ”uudistamiseen”. Sitten hoetaan vähän aikaa ja kun se ei auta, niin yritetään jotenkin pelastaa kasvoja. Tässä ei ole mitään yhteyttä vastuullisuuteen tai tosiasioiden tunnustamiseen. Vastuullista olisi selvittää ensin ja linjata asioita vasta sitten. Niinhän sitä vanhat sanonnatkin kertovat: ”Ei pidä nylkeä karhua ennen kuin se on kaadettu” ja ”Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.”

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

21Suosittele

21 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (19 kommenttia)

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

Hyvä kirjoitus. Ehkä muutos lähtee Kuopion kokoomuksesta. Siellä jos missä tavalliset kansalaiset voivat vaikuttaa hallituksen linjaan ja toimintatapoihin.

Käyttäjän uskap kuva
Pasi Kortesuo

Ei taida pohjalainen sanonta pitääkkään paikkaansa että, "viisaus asuu vanhoois naisis". On sitä näemmä kertynyt joihinkin nuoriin miehiinkin.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Kohtuudella voi nyt pyytää, kun säännöllisesti kirjoitat näitä vastaavia blogeja ilman omaa näkemystä, että

1) millä konreettisilla toimenpiteillä kestävyysvajetta umpeenkurotoon
http://valtioneuvosto.fi/etusivu/rakenneuudistus39...

2) mitä kuntien tehtäviä tulisi karsia (ei siirtää valtiolle)

http://valtioneuvosto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/...

3) miten kuntauudistus tulee tästä eteenpäin läpiviedä, kun siiä on on saatu sentään jotain aikaankin a) kuntarakennelaki b) kuntalain kokonaisuudistusta tehdään hallituksen ja opposition parlamentaarisessa ohjausryhmässä c) sote -uudistusta pohditaan hallituksen ja opposition ryhmässä nyt.

http://www.kunnat.net/fi/palvelualueet/kuntauudist...
(pohjana on kepun valmistelema paraslaki http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20070169)

http://www.hare.vn.fi/upload/Asiakirjat/18618/2077...

http://yle.fi/uutiset/ts_hallitus_ja_oppositio_alo...

Kirjoitin täällä aiemmin, että kuntien lakisääteisiä tehtäviä voidaan ottaa pois lailla.
http://sjphki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/150966-mita...

Käyttäjän kalleisotalo kuva
Kalle Isotalo

Ei pidä paikkansa, etten olisi esittänyt, mitä pitäisi tehdä.

Esimerkiksi tuossa http://kalleisotalo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/12972...

Ja tuossa: http://kalleisotalo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/97748...

Sen kyllä myönnän, että en enää osaa nähdä, miten tällä hallituskaudella voisi saada aikaan hyvän tuloksen. Alkuvaalikauden hukkaaminen huonolla valmistelulla tekee käytännön aikataulusta mahdottoman.

Kun seuraava hallitus toivottavasti puhtaalta päydältä lähtee tätä tekemään, tulisi minusta olla kaksi peruslähtökohtaa. Kolmiportainen hallinto. Valtio-maakunta-kunta. Käytännössä Ruotsin tapaan. Maakunnille suora verotusoikeus ja edustuksellinen hallinto. Ei siis keskustan mallilla. Koko sote maakuntatasolle.

Sen jälkeen uudistuksen jakaminen kolmeen perusosaaan. Sote, kaupunkiseudut ja taantuva maaseutu. Ei pitäisi yrittää ratkaista niitä kerralla. Kaupunkiseuduilla kyllä tarvitaan pakkoliitoksia. Sote pitäisi tehdä kokonaisuutena. Sitten pitäisi erikseen päättää, miten taantuvan maaseudun mummojen hoitaminen oikeudenmukaisesti rahoitetaan tulonsiirroilla muualta. Se ei saa mennä vahinkona jonkun muun sohlauksen osana.

Olennaista olisi myös avata maankäyttö- ja rakennuslakia.

Käytännön menettelyn taas pitäisi olla se, että uusi hallitus aloittaessaan toimisi seuraavasti. Esittää kunnille asiat, jotka se kokee ongelmina:

Kaupunkiseutujen segregaatio, rahoituksen epäoikeudenmukaisuus, taantuvien seutujen elätystaakka, sote:n järjestäminen jne... Sitten kysyttäisiin, kokevatko kunnat nämä asiat ongelmina. Jos kokevat, millaisella rakenteella ne ratkaisisivat ongelmat. Jos eivät kokisi, pyydettäisiin selitystä miksi eivät koe. Näin meneteltäessä saataisiin kuntien kannat sidotuiksi, eikä perusteettomien etujen puolustajat voisi vaan ampua esityksiä alas.

Mitä tulee rakenteellisiin säästöihin, minusta juuri tällainen julkisten säästölistojen ruinaaminen on turmiollista. Minä jakaisin sen miljardin sektoreittain. Ilmoittaisin hiljaisesti OKM:n ja STM:n kansliapäälliköille, että heidän osuutensa olisivat esim. 300 miljoonaa ja 600 miljoonaa. Sitten pyytäisin listat vaihtoehdoista, joilla ne voidaan saavuttaa. Niitä listoja en varmasti antaisi mihinkään julkisesti riekuttaviksi. Sen jälkeen hallituksen pitäisi neuvotella, mihin ollaan valmiita. Sitten kun lista olisi valmis, tulisin sen kanssa julkisuuteen ja seisoisin sen takana. Siinä vaiheessa toteaisin kriitikoille, että säästöjen määrää voidaan kohdentaa uudelleen, jos on hyvät perustelut, mutta summaan ei puututa.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Eduskunnanssa käydään budjetin kehyskeskustelu keväällä ja syksyllä budjetin käsittely . Mikä älämölö olisi, jos olisi vain -600 milj. jonkun ministeriön budjettiraamissa, jos sitä ei ennen budjettia avattaisi.

En kehu hallituksen valmistelun erinomaisuutta, mutta asiat ovat vaikeita, eikä niitä voi enää lykätä, kuten kuntauudistusta on tehty vuosikymmeniä.

Nyt on vain saatava kuntien tehtävien karsinta tehtyä ja niistä on annettava lakiestiykset. Mikä älämölö siitäkin tulee. Lailla on annettu (kepu eniten antanut) ja lailla on myös poisotettava. Onko hallituksella/ eduskunnalla valmiutta ?

Kestävyysvajeen osalta on päätettävä esim.

- eläkeiän nosto

-em. kuntien tehtävien karsiminen

-Tanskan malli työ vastaanootamiseen (http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/06_tyoministeri...)

-siirtomenot käytävä läpi ml. erilaiset valtionavut myös yrityksille

-verotuksesta vähennysoikeusviidakko käytävä läpi
--->http://www.veronmaksajat.fi/omatveroasiat/vahennyksetansiotulosta2012
--->http://www.veronmaksajat.fi/yrittajille/ (suunnattava kasvuyrityksiin)

-Yritysverotuksessa tutkittava Viron mallia

Maakuntamalli loisi uuden hallintoportaan ja vaatisi jokatapauksessa kuntien tehtävien osalta myös perustuslain vaatiman lain käsittelyn (vrt. kepun maakuntamalli)

Itse toimin koko kesän sen puolesta, että hallitus ja oppositio saataisin yhdessä
valmistelemaan sote -asiaa. Nyt ne sitä tekevät.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Henkilökohtaisesti voisit saada tällä vaalikaudella hyvän tuloksen hyppäämällä Sipilän kelkkaan. Hänellä olisi varmaan käyttöä hyvälle miehelle, joka on kotoisin Pohjanmaalta.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen Vastaus kommenttiin #12

Katsos kun en pyri politiikassa mihinkään, varsinkaan kilpailevassa joukkueessa. Suomen joukkueen puolesta kannustusjoukoissa kyllä toimin.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu Vastaus kommenttiin #13

Pikemminkin minä kyllä kosiskelin tuota Isotalon poikaa... Pahoitteluni.

Jonas Hellgren

Tässä nykyisssä kokoomuslaisessa uuskielessä vastuunkanto tarkoittaa vastuun kantamista pois omilta harteilta jonkun toisen harteille.

Antti Jokinen

Kirjoitus on hyvä. Mutta naurattaa tuo Pietikäinen, kun se ei voi millään myöntää, että hallitus on huono ja täydellisesti epäonnistunut.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Samaa tekee täällä tyhjästä leukojen loksuttamisesta.

Käyttäjän Banjaljubitel kuva
Vesa Suonmaa

"Ei koske Suomea"
"Me tienataan tällä"
"Fantastista"
"Tämä on se luku joka suomalaisen tarvitse muistaa"
"Ei ole muita vaihtoehtoa"
"Nyt ei ole aikaa"
jne.

Kataisen mielikuvageneraattorista lainattua soopaa!

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

"Me tienataan tällä"
- --
oliko Vanhanen joka noin sanoi.

Käyttäjän Banjaljubitel kuva
Vesa Suonmaa

Voi olla että M. Vanhanennkin on mainittua lausetta käyttänyt.

Tässä taas näitä "visionäärin" juttuja..

http://www.youtube.com/watch?v=1H4byTP1q9s

Jotain virettä luvassa

http://www.youtube.com/watch?v=HlhVs8s3774

Pikkuhiljaa alan kääntyä sille kannalle että kannatan Jyrki Kataista mahdollisimman korkeaan EU virkaan. Muutama tumpelo lisää Brysseliin niin systeemi kaatuu entistäkin nopeammin.

Käyttäjän KaleviOnnela kuva
Kalevi Onnela

Kalle Isotalo ampuu blogikirjoituksellaan hallituksen kuplia järjestelmällisesti puhki. Kuplia on kyllä useastikin pistelty, mutta ei näin perusteellisesti ja tällä verbaalisella taituruudella. Iloitsisin, ellei olisi kyse koko maata horjuttavista vakavista asioista.

"Päätös" kuntien tehtävien poistosta yhden miljardin edestä on tosiaan yksi hullummasta päästä. Se kirjattiin hurskaasti, jotta näyttäisi työt tehdyltä. Hetkessä paljastui, että hallituksella ei ole hajuakaan, mitä tehtäviä ja miten poistetaan.

Kun aikaa on haaskattu huuhaahan Kreikkaa myöten, en minäkään osaa enää nähdä, miten tällä hallituskaudella voisi saada aikaan mitään kunnollista.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Mutta kun se konkretia. Olen käytännön pragmaattinen henkilö ja työuraakin on jo
viidelta eri vuosikymmeneltä. Blogikirjoittaja ei tuo yhtään tehtävää esille, mitä kunnilta tulisi vähentää, ei yhtään esimerkkiä kestävyysvajeen
umpeen kuromisesta jne. Päinvastoin hän mainitsee kommentissa , että hän panisi kansliapäällikön valmistelemaan käskyllä, että vähennä 600 milj. eurolla kuntien tehtäviä.Hän ei kuulisi siis kuntiakaan asiassa. Ettei hän juuri itse syyllisty siihen, mistä syyttää hallitusta ja mistä olet tuohon sitaatteihin esimerkin ottanut.

Käyttäjän kalleisotalo kuva
Kalle Isotalo

No. Minä olen juuri sitä sanonut, että tästä ei tule mitään julkisella huutoäänestyksellä oikeasta leikkauskohteesta. Kaikki ovat ikäviä. Meillä on ja pitää olla asiantuntemusta ministeriöissä. Heille ei voi kuitenkaan asettaa julkista valinnanvastuuta, kuten nyt yritetään tehdä. Nyt yritetään vierittää poliittista vastuuta virkamiehille. Toki tietenkään kukaan yksittäinen henkilö ei voi yksityiskohtaisella tasolla (ainakaan harrastuksenomaisesti) perata kaikkia kulurakenteita. Olennaista on se, että tapa, jolla uudistusta johdetaan on populistinen, väärä ja johtaa huonoihin tuloksiin.

Vastuu valmistelusta on niillä, joilla on käytettävissään ministeriöiden valmistelukoneisto. http://kalleisotalo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/14990... Minun pääasiallinen väite on se, että tätä koneistoa käytetään huonosti ja populistisesti.

Olennaista on tehdä ero kahdelle asialle, olemassa olevien rakenteiden uudistamiselle ja palveluiden tasoa heikentäville säästölaeille. Kuntia tietenkin pitää kuulla silloin, kun niiden olemassa olevia rakenteita uudistetaan. Jos taas on tarkoituksena ihan vaan tehdä säästöjä tietyillä toimialoilla, sinänsä tärkeistä asioista, ei niitä pidä viedä tällaiseen huutoäänestykseen.

Minusta kunnilla on varsin vähän aivan tarpeettomia tehtäviä. Säästöt tulevat vaatimaan sinänsä tärkeiden palveluiden laadun heikentämistä ja ostittain korkeampia asiakasmaksuja. Selkeitä kehittämiskohteita ovat tietotekniikkahankintojen keskittäminen ja monikanavaisen soterahoituksen perkaaminen(jota hallitus alkuvaalikauden vältteli ja jonka vuoksi tämä ei tällä vaalikaudella tule ehtimään). Näiden jälkeen kuitenkin tarvitaan nimenomaan niitä ikäviä velvoitteiden karsimisia. Käytännössä ne tulevat vaatimaan palveluiden heikentämistä. Ja siinä joudutaan asettamaan vastakkain lapsia, vanhuksia, sairaita jne... Käytännössä luokkakokojen kasvattamista, erityisopetuksen heikennyksiä, palveluiden viemistä kauemmas, päivystyksien heikentämistä, tienpidon tason heikennyksiä jne... Näiden välillä valitseminen on juuri niitä tehtäviä, joita varten poliitikot ovat olemassa.

Ja viitaten aiempaan kommenttiin. Olennaista olisi sovittaessa miljardin säästämisestä sopia myös yleisellä tasolla valmius kohdentaa se johonkin konkreettiseen. Eikä raakileluonnoksia pitäisi julistaa suurina aikaansaannoksina.

Olennaista on, että hallitus, jolla on valmistelukoneisto, käyttää sitä huonosti ja populistisesti. Hallitukselta, jolla on resurssit, pitäisi voida odottaa enemmän. Minä en ole väittänyt, että tehtävä olisi helppo ja yksinkertainen. Minä väitän, että tätä sinänsä hyvin vaikeaa asiaa johdetaan populistisesti ja huonosti.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen Vastaus kommenttiin #17

Eikö juuri asiaa valmisteltu kestävyysvajeesta ensin valtiosihteeri, valtiot. tohtori Martti Hetemäen johdolla
http://valtioneuvosto.fi/tiedostot/julkinen/budjet...

Kuntien tehtävien vähentäminen vaatii vastaavia lakiesityksiä. Lailla annetut tehtävät tai rajoitukset otetaan pois lailla.Tehtävä on vielä pahempi, jos vuosia asiaa lykätään.

Kepu käy tietoista strategista vastustusta, kun puolue jo syksyllä 2011 ilmoitti etukäteen vastuvansa kuntauudistusta.

Kuntarakennelain pohjana on kepun johdolla valmisteltu paras -laki vuodelta 2007.

Valtiovarainministeriön kuntaosaston ylijohtaja Päivi Laajala (nimitettiin Vanhasen hallituksen aikana) on kepu -taustainen, ollut kunnanjohtajana mm. Pielavedellä, apulaiskaupunginjohtajana Oulussa , Kannuksen kaupunginjohtajana, ja Kärsämäelläkin taisi olla kunnansihteerinä.

Käyttäjän Banjaljubitel kuva
Vesa Suonmaa

Joillakin alkaa puntit rakoilemaan..

http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2013/10/20/v...

Mielikuvageneraattorit vaan rullaamaan "kaikki on fantastista".

Vinosilmät ovat jo onneksi vetäneet yli puolet saamisistaan rapakon takaa. Viimeinen tuhat miljardia enään, sitten saa jenkit painaa rahaansa niin paljon kuin kykenevät

Toimituksen poiminnat