Kalle Isotalo

Kataisen väärä analyysi

Jyrki Katainen on vuoden taitteessa tavoilleen uskollisesti analysoinut filosofisemmin Suomen johtamisen kysymyksiä. Suomesta on hänen mukaansa tullut mosaiikkimaisempi yhteiskunta, jossa ei voi enää johtaa edestä. Sen sijaan tulee enemmänkin johtaa suuria linjoja.Myöhemmin Katainen väitti, että Suomi on jotenkin negatiivinen yhteiskunta, jossa kaikki avaukset ammutaan alas, jos ne eivät ole loppuun asti mietittyjä. Lisäksi kaikelta puolustaudutaan sillä, että jos asiat olisivat helppoja, ne olisi joku muu tehnyt.Minusta Kataisen analyysi on kovasti metsässä ja ennen muuta poliittista peliä omien kasvojen pelastamiseksi.

Yhteiskunnan muuttuminen vaikeammin johdettavaksi mosaiikkimaisuutensa johdosta on väite, jossa on jotain järkeä. Elinkeinotoiminnan monimuotoistuminen, kansainvälisen kanssakäymisen kasvu ja pitkällä kehittynyt ristikkäinen lainsäädäntö nostavat esiin uusia aiemmasta poikkeavia kysymyksiä. Tältä osin johtaminen on voinut hieman vaikeutua. Toisaalta monessa suhteessa päätöksenteko ja johtaminen on helpottunut suuresti. Erityisesti tietotekniikan johdosta tietoa on paljon enemmän, on käytettävissä laskentamalleja eri päätöksien vaikutuksista ja niin edelleen. Juuri tietotekniikan ansiosta monen lainsäädännön täytäntöönpano on paljon helpompaa tehdä valtakunnallisesti yhtenäiseksi. Samalla päätöksenteolta on kadonnut jyrkimpiä ulkopoliittisia rajoitteita (toki EU:n puitteissa on vastaavasti tullut uusia). Joka tapauksessa ulko- ja turvallisuuspoliittisten asioiden huomioon ottaminen rajoittaa entistä vähemmän päätöksiä. Toki päätöksenteko kaikissa aikakausissa on erilaista, muttei ole mitään erityistä syytä uskoa, että asiat juuri nyt, Jyrki Kataisen kaudella, olisivat kovasti aiempaa vaikeampia.

Vastaukseksi Katainen tuo poliittista päätöksentekoa, jossa enemmän korostettaisiin suuria linjoja. Tämä on ehkä analyysin pelottavin kohta harhaisuudessaan. Poliittista päätöksentekoa tehdään edelleen pääasiassa säätämällä lakeja ja ohjaamalla budjettivaroja sekä joissain asioissa käyttämällä esimerkiksi valtioneuvostolle kuuluvaa päätöksentekovaltaa yksittäisissä asioissa. Näissä kaikissa asioissa on tarve tehdä täysin yksityiskohtaisia päätöksiä edelleen samaan tapaan kuin aikaisemminkin. Tällöin on arvioitava, mistä kaikesta kannattaa lakeja säätää ja mistä kannattaa antaa toimijoiden sopia keskenään. Samalla on tarpeen analysoida esimerkiksi säännelläänkö lupamenettelyillä, taloudellisilla kannustimilla vai esimerkiksi kieltämällä jotain. Vastaavasti tulee ratkoa, käytetäänkö valtion rahoja omaan toimintaan, vai subventoidaanko ihmisten itse ostamia palveluita tai ostetaan palveluita yksityiseltä. Joka tapauksessa lakien on oltava aivan yhtä yksityiskohtaisia kuin aiemminkin. Korkeintaan tulisi pyrkiä erityistilannepoikkeamien säätämisen välttämiseen. Näissä päätöksissä tulisi yrittää perusteellisesti ja yksityiskohtaisesti analysoida nyky-yhteiskunnan haasteet. Suurista linjoista ja muusta yleispiirteisestä johtamisesta ei seuraa kuin sotkuja tuomioistuimet täyttämään ja valtavat määrät tarpeetonta hallinnollista virkamiestyötä.

Kataisen suurten linjojen politiikkaa on tietysti harjoitettu paljolti erilaisten lakihankkeiden valmistelussa, kun päätöksiä on tehty musta tuntuu pohjalta ja aiheutettu isoja sotkuja. Sen sijaan mitään havaintoa siitä, etteikö olisi haluttu nimenomaan säännellä kaikkea ja hyvin yksityiskohtaisestikin, ei ole. Päinvastoin hallitus on halunnut määräillä kaikkea ja tarkasti. Ja keksiä kaikkia erityistilanteita, joita sitten pitäisi jotenkin erityisesti myös valvoa.

Viimeisenä tulee sitten tämä negatiivinen ilmapiiri, jonka Katainen kokee täällä vallitsevan. Minusta täällä ei ole sellaista. Monien yritysten, urheilijoiden ja muiden vastaavien menestyksestä iloitaan. Yritykset ja julkinen hallintokin jatkuvasti kehittävät toimintojaan ja kokeilevat uusia asioita. Toki niitä joku yksittäinen väliinputoaja ymmärrettävästi vastustaa, mutta ei Suomessa mitään poikkeuksellisen kategorista vastarintaa ole. Päinvastoin. Myöskään politiikan saralla ei mitenkään kategorisesti ammuta alas uusia ajatuksia, vaikkeivat ne vielä olisi loppuun mietittyjä lakitekstejä. Juhana Vartiaisen, Osmo Soininvaaran, Björn Wahlroosin, Sixten Korkmanin ja monen muun ajatusmalliaihiot ovat saaneet aikaan vilkasta ja rakentavaa keskustelua.

Todellisuudessa Kataisen ongelma on se, että hänen ja hänen kavereidensa juttuja ammutaan alas. Alas on todella ammuttu kataislaisten visioita Himas-kirjoista Guggenheimiin ja verokohelluksesta kunta-/sote-sotkuun. Luonnollisesti se johtuu negatiivisesta ilmapiirista eikä siitä, että ajatukset olivat huonoja. Tulee mieleen vanha sanonta kuskista, joka ihmettelee huonoa ajotaitoa, kun moottoritiellä tulee jatkuvasti väkeä vastaan.

Monesti Kataisen kohtaamissa negatiivisissa reaktioissa ei sitä paitsi ole kyse siitä, että vastustettaisiin vajavaisesti mietittyjä avauksia. Kyse on siitä, että vastustetaan vajavaisesti mietittyjä päätöksiä. Ja vielä sellaisia, joiden väitetään olevan fantastisia. Ei esimerkiksi osinkoverokaaoksessa tai päätöksessä perustaa perustaso terveydenhuoltoon ja päätöksessä purkaa sairaanhoitopiirit ilman tietoa siitä, mitä tulee sijaan, ole kysymys avausten kritisoinnista. Eiväthän ne ollee avauksia, vaan päätöksiä. Minusta olisi karmaisevaa, jos yhteiskunnassa hyvän hengen säilyttämiseksi oltaisiin kritisoimatta hallituksen kelvotonta valmistelua. Kuntarakennelaissa tämä vängättiin ihan lain tasolle ja haluttiin laittaa kunnat tekemään jotain värityskirjan arvoisia kuntaliitosselvityksiä.

Vaikeuteen vetoaminen on myös todella härskiä. Osinkoverotuksessa vedettiin hihasta laskelmat yöllä jonkin lobbarin koijaamana. Kuntauudistuksessa on jäänyt päätöksenteossa huomioon ottamatta, millaisia kuntia Suomessa on, mitä ne tekevät, miten ne rahoitetaan ja millainen on Suomen perustuslaki. Toki kokonaisuuteen liittyy vaikeitakin asioita. Hallitus kuitenkin kompuroi asioihin, jotka kuka tahansa tavallinen ihminen hahmottaa vähän papereita vilkuilemalla. Hallitus aina kehuu päätöksiään vuolaasti ja vasta viime hetkellä joutuu myöntämään, ettei tässä nyt olekaan otettu järkeä huomioon.

Suomi ei ole negatiivinen maa. Suomessa ei tyrmätä kaikkea rakentavaa uutta ajattelua. Suomessa ei tarvita suuria linjoja, vaan järkeviä lakeja. Järkevien lakien tekeminen ei ole erityisen vaikeaa nykyisessä Suomessa. Suomessa kuitenkin on epäpätevä hallitus.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

13Suosittele

13 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän KristinaKalliojarvi kuva
Kristiina Kalliojärvi

Kataiselta ja kumppaneilta tuntuu puuttuvan eräs hyvin keskeinen kapine: peili.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Kiitos Kalle!

Allekirjoitan kirjoituksesi.

Terveisin
Jorma Jaakkola
Kokoomus
http://jormajaakkola.fi/kunta-%20ja%20sote-uudistus

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

"Todellisuudessa Kataisen ongelma on se, että hänen ja hänen kavereidensa juttuja ammutaan alas. Alas on todella ammuttu kataislaisten visioita Himas-kirjoista Guggenheimiin ja verokohelluksesta kunta-/sote-sotkuun. Luonnollisesti se johtuu negatiivisesta ilmapiirista eikä siitä, että ajatukset olivat huonoja. Tulee mieleen vanha sanonta kuskista, joka ihmettelee huonoa ajotaitoa, kun moottoritiellä tulee jatkuvasti väkeä vastaan.

Monesti Kataisen kohtaamissa negatiivisissa reaktioissa ei sitä paitsi ole kyse siitä, että vastustettaisiin vajavaisesti mietittyjä avauksia. Kyse on siitä, että vastustetaan vajavaisesti mietittyjä päätöksiä. Ja vielä sellaisia, joiden väitetään olevan fantastisia. Ei esimerkiksi osinkoverokaaoksessa tai päätöksessä perustaa perustaso terveydenhuoltoon ja päätöksessä purkaa sairaanhoitopiirit ilman tietoa siitä, mitä tulee sijaan, ole kysymys avausten kritisoinnista. Eiväthän ne ollee avauksia, vaan päätöksiä. Minusta olisi karmaisevaa, jos yhteiskunnassa hyvän hengen säilyttämiseksi oltaisiin kritisoimatta hallituksen kelvotonta valmistelua. Kuntarakennelaissa tämä vängättiin ihan lain tasolle ja haluttiin laittaa kunnat tekemään jotain värityskirjan arvoisia kuntaliitosselvityksiä."

Hyvin puhuttu, Isotalo.

Katainen valitteli HS:ssa myös, että Suomessa ei suvaita epäonnistumisia.

Minusta itsenäisyyspuolueen pj. Pesonen kuittasi hyvin tuon Kataisen lausahduksen sisällön katteettomaksi muistuttamalla että Suomessa on suvaittu Kataisen hallitusta 3 vuotta, euroa yli 10 vuotta ja EU:ta yli 20 vuotta.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Kalle on suosikkikokoomuslaiseni! Viisaita sanoja.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

VALLANKAHMINTAA

"Valtioneuvostolle ehdotetaan laajennettua toimivaltaa kaupunkiseutujen kuntaliitoksissa

17.01.2014 | Tiedote 5/2014

Hallinnon ja aluekehityksen ministerityöryhmä on hyväksynyt lakiluonnoksen valtioneuvoston toimivallan laajentamisesta ja puoltanut esityksen lähettämistä lausunnolle. Luonnos hallituksen esitykseksi lähetään lausunnolle maanantaina 20.1.2014 ja lausuntoaika päättyy 31.3.2014. Lain on tarkoitus tulla voimaan 1.7.2014.

Esityksessä valtioneuvostolle ehdotetaan laajennettua toimivaltaa päättää kuntien yhdistymisestä viime kädessä vastoin kunnanvaltuustojen tahtoa. Menettely koskisi kaupunkiseutuja, joiden työssäkäyntialueella on vähintään 100 000 asukasta. Säännöstä ei kuitenkaan sovellettaisi Helsingin työssäkäyntialueella, jossa on parhaillaan käynnissä metropolihallintolain valmistelu."

Lue lisää:
http://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet_ja_puheet/01_...

Markus Ronkainen

Tämä oli asiallinen kirjoitus.

Toimituksen poiminnat